|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-50

Chapter-18_1.50 SHLOKA सिद्धिं प्राप्तो यथा ब्रह्म तथाप्नोति निबोध मे।समासेनैव कौन्तेय निष्ठा ज्ञानस्य या परा।।18.50।। PADACHHED सिद्धिम्, प्राप्त:, यथा, ब्रह्म, तथा_आप्नोति, निबोध, मे,समासेन_एव, कौन्तेय, निष्ठा, ज्ञानस्य, या, परा ॥ ५० ॥ ANAVYA या ज्ञानस्य परा निष्ठा (अस्ति) (ताम्) सिद्धिं यथा प्राप्त: (नरः)ब्रह्म आप्नोति तथा (हे) कौन्तेय! (त्वम्) समासेन एव मे निबोध। ANAVYA-INLINE-GLOSS या [जो], ज्ञानस्य [ज्ञानयोग…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-49

Chapter-18_1.49 SHLOKA असक्तबुद्धिः सर्वत्र जितात्मा विगतस्पृहः।नैष्कर्म्यसिद्धिं परमां संन्यासेनाधिगच्छति।।18.49।। PADACHHED असक्त-बुद्धि:, सर्वत्र, जितात्मा, विगत-स्पृह:,नैष्कर्म्य-सिद्धिम्, परमाम्‌, सन्न्यासेन_अधिगच्छति ॥ ४९ ॥ ANAVYA सर्वत्र असक्तबुद्धि: विगतस्पृह: (च) जितात्मा (नरः)सन्न्यासेन परमां नैष्कर्म्यसिद्धिम् अधिगच्छति। ANAVYA-INLINE-GLOSS सर्वत्र [सर्वत्र], असक्तबुद्धि: [आसक्ति रहित बुद्धि वाला,], विगतस्पृह: (च) [स्पृहा रहित (और)], जितात्मा [जीते हुए अन्त:करण वाला], {(नरः) [पुरुष]},सन्न्यासेन [सांख्ययोग के द्वारा], परमाम् [((उस)) परम], नैष्कर्म्यसिद्धिम्…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-48

Chapter-18_1.48 SHLOKA सहजं कर्म कौन्तेय सदोषमपि न त्यजेत्।सर्वारम्भा हि दोषेण धूमेनाग्निरिवावृताः।।18.48।। PADACHHED सहजम्‌, कर्म, कौन्तेय, सदोषम्_अपि, न, त्यजेत्‌,सर्वारम्भा:, हि, दोषेण, धूमेन_अग्नि:_इव_आवृता: ॥ ४८ ॥ ANAVYA (अतः) (हे) कौन्तेय! सदोषम्‌ अपि सहजं कर्म न त्यजेत्‌ हिधूमेन अग्नि: इव सर्वारम्भा: दोषेण आवृता:। ANAVYA-INLINE-GLOSS {(अतः) [अतएव]} (हे) कौन्तेय! [हे कुन्तीपुत्र!], सदोषम् [दोषयुक्त होने पर], अपि [भी], सहजम् [सहज],…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-47

Chapter-18_1.47 SHLOKA श्रेयान्स्वधर्मो विगुणः परधर्मात्स्वनुष्ठितात्।स्वभावनियतं कर्म कुर्वन्नाप्नोति किल्बिषम्।।18.47।। PADACHHED श्रेयान्_स्व-धर्म:, विगुण:, परधर्मात्_स्वनुष्ठितात्‌,स्वभाव-नियतम्‌, कर्म, कुर्वन्_न_आप्नोति, किल्बिषम्‌ ॥ ४७ ॥ ANAVYA स्वनुष्ठितात्‌ परधर्मात्‌ विगुण: (अपि) स्वधर्म: श्रेयान्‌ , (यस्मात्) स्वभावनियतं कर्मकुर्वन् (नरः) किल्बिषं न आप्नोति। ANAVYA-INLINE-GLOSS स्वनुष्ठितात् [अच्छी प्रकार आचरण किये हुए], परधर्मात् [दूसरे के धर्म से], विगुण: (अपि) [गुण रहित (भी)], स्वधर्म: [अपना धर्म], श्रेयान् [श्रेष्ठ…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-46

Chapter-18_1.46 SHLOKA यतः प्रवृत्तिर्भूतानां येन सर्वमिदं ततम्।स्वकर्मणा तमभ्यर्च्य सिद्धिं विन्दति मानवः।।18.46।। PADACHHED यत:, प्रवृत्ति:_भूतानाम्‌, येन्‌, सर्वम्_इदम्‌, ततम्‌,स्व-कर्मणा, तम्_अभ्यर्च्य, सिद्धिं, विन्दति, मानव: ॥ ४६ ॥ ANAVYA यत: भूतानां प्रवृत्ति: (च) येन इदं सर्वं ततम्‌,तं स्वकर्मणा अभ्यर्च्य मानव: सिद्धिं विन्दति। ANAVYA-INLINE-GLOSS यत: [जिस ((परमेश्वर)) से], भूतानाम् [सम्पूर्ण प्राणियों की], प्रवृत्ति: (च) [उत्पत्ति हुई है (और)], येन [जिससे],…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-45

Chapter-18_1.45 SHLOKA स्वे स्वे कर्मण्यभिरतः संसिद्धिं लभते नरः।स्वकर्मनिरतः सिद्धिं यथा विन्दति तच्छृणु।।18.45।। PADACHHED स्वे, स्वे, कर्मणि_अभिरत:, संसिद्धिम्, लभते, नरः,स्व-कर्म-निरत:, सिद्धिम्, यथा, विन्दति, तत्_शृणु ॥ ४५ ॥ ANAVYA स्वे स्वे कर्मणि अभिरत: नर: संसिद्धिं लभते;स्वकर्मनिरत: यथा सिद्धिं विन्दति तत्‌ (विधिम्) (त्वम्) शृणु। ANAVYA-INLINE-GLOSS स्वे स्वे [अपने-अपने (स्वाभाविक)], कर्मणि [कर्मों में], अभिरत: [तत्परता से लगा हुआ], नर:…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-44

Chapter-18_1.44 SHLOKA कृषिगौरक्ष्यवाणिज्यं वैश्यकर्म स्वभावजम्।परिचर्यात्मकं कर्म शूद्रस्यापि स्वभावजम्।।18.44।। PADACHHED कृषि-गौरक्ष्य-वाणिज्यम्‌, वैश्य-कर्म, स्वभाव-जम्‌,परिचर्यात्मकम्‌, कर्म, शूद्रस्य_अपि, स्वभावजम्‌ ॥ ४४ ॥ ANAVYA कृषिगौरक्ष्यवाणिज्यम् (एतत्) वैश्यकर्म स्वभावजम् (वर्तते), (च))परिचर्यात्मकं शूद्रस्य अपि स्वभावजं कर्म (वर्तते)। ANAVYA-INLINE-GLOSS कृषिगौरक्ष्यवाणिज्यम् (एतत्) [खेती, गो-पालन और क्रय-विक्रयरूप सत्य-व्यवहार (ये)], वैश्यकर्म स्वभावजम् (वर्तते) [वैश्य के स्वाभाविक कर्म हैं।], {(च) [तथा]},परिचर्यात्मकम् [सब वर्णों की सेवा करना], शूद्रस्य…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-43

Chapter-18_1.43 SHLOKA शौर्यं तेजो धृतिर्दाक्ष्यं युद्धे चाप्यपलायनम्।दानमीश्वरभावश्च क्षात्रं कर्म स्वभावजम्।।18.43।। PADACHHED शौर्यम्‌, तेज:, धृति:_दाक्ष्यम्‌, युद्धे, च_अपि_अपलायनम्‌,दानम्_ईश्वर-भाव:_च, क्षात्रम्, कर्म, स्वभाव-जम्‌ ॥ ४३ ॥ ANAVYA शौर्यं तेज: धृति: दाक्ष्यं च युद्धे अपि अपलायनंदानं च ईश्वरभाव: (एतत् सर्वम्) क्षात्रं स्वभावजं कर्म (वर्तते)। ANAVYA-INLINE-GLOSS शौर्यम् [शूर-वीरता,], तेज: [तेज,], धृति: [धैर्य,], दाक्ष्यम् [चतुरता], च [और], युद्धे [युद्ध में], अपि [भी],…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-42

Chapter-18_1.42 SHLOKA शमो दमस्तपः शौचं क्षान्तिरार्जवमेव च।ज्ञानं विज्ञानमास्तिक्यं ब्रह्मकर्म स्वभावजम्।।18.42।। PADACHHED शम:, दम:_तप:, शौचम्‌, क्षान्ति:_आर्जवम्_एव, च,ज्ञानम्‌, विज्ञानम्_आस्तिक्यम्‌, ब्रह्म-कर्म, स्वभाव-जम्‌ ॥ ४२ ॥ ANAVYA शम: दम: तप: शौचं क्षान्ति: आर्जवम्‌आस्तिक्यं ज्ञानं च विज्ञानम् (एतत् सर्वम्) एव ब्रह्मकर्म स्वभावजम्‌ (वर्तते)। ANAVYA-INLINE-GLOSS शम: [((अन्त:करण का)) निग्रह करना,], दम: [((इन्द्रियों का)) दमन करना,], तप: [((धर्म पालन के लिये)) कष्ट…

|

Chapter 18 – मोक्षसन्न्यासयोग Shloka-41

Chapter-18_1.41 SHLOKA ब्राह्मणक्षत्रियविशां शूद्राणां च परंतप।कर्माणि प्रविभक्तानि स्वभावप्रभवैर्गुणैः।।18.41।। PADACHHED ब्राह्मण-क्षत्रिय-विशाम्‌, शूद्राणाम्‌, च, परन्तप,कर्माणि, प्रविभक्तानि, स्वभाव-प्रभवै:_गुणै: ॥ ४१ ॥ ANAVYA (हे) परन्तप! ब्राह्मणक्षत्रियविशां च शूद्राणांकर्माणि स्वभावप्रभवै: गुणै: प्रविभक्तानि। ANAVYA-INLINE-GLOSS (हे) परन्तप! [हे परन्तप!], ब्राह्मणक्षत्रियविशाम् [ब्राह्मण, क्षत्रिय और वैश्यों के], च [तथा], शूद्राणाम् [शूद्रों के],कर्माणि [कर्म], स्वभावप्रभवै: [स्वभाव से उत्पन्न], गुणै: [गुणों के द्वारा], प्रविभक्तानि [विभक्त किये…